I Dette blogg inlegget skal jeg skrive litt om bedriften i eksamens caset som vi skal ta for oss i del to av kurset. Bedriften er Hennes og mauritz eller bedre kjent som “H&M”. Jeg skal skrive litt om hva hm gjør, noen av de antatte skandalene som har blitt skrevet om de i media, også til slutt skrive litt om hvor godt de integrerer å benytter seg av bærekraft og bærekraftdimensjonene innad i bedriften.
HM:
Hm er noe jeg og mange andre vil se på som en lavpris motebutikk som selger trendy klær til en billig penge. Det man ofte finner i en H&M butikk er ofte klær til lavepriser, men dette betyr ikke at kvaliteten på klærne hm leverer er i det hele tatt av topp kvalitet. De fleste klærne som jeg personlig har kjøpt fra en H&M butikk har jeg ikke brukt mer enn kanskje tre ganger før de krymper i vaskemaskinen. Dette er en følelse jeg tror mange andre som også har handlet på H&M har opplevd.
Hvor bærekraftig er H&M:
For å kunne svare på hvor bærekraftig H&M er så kan vi se på hva de selv sier om bedriften sin og selfølgelig om hvordan samfunnet og forbukerer omtaler de også. Når jeg gjorde reasearch på H&M så tokk det meg ikke lang ting før jeg fant en artikkel fra nrk som bare er tre år gammel der forbrukertilsynet sier at H&M driver ulovlig miljømarkedføring eller med andre ord grønnvasking. For å klarifisere så betyr grønnvasking og for eksempel fremstå som bedre enn bedriften faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker. Det kan også bety og drive misledene markedsførings kampanjer for og lure kunder til og kjøpe miljøbelastende produkter som ikke er i næreheten av og være bærekraftig og som ødelegger verden vi lever i noe H&M gjør i dette eksempelet.
Oppsumering/ Konklusjon
I lys av at hm blant annet har blitt anklaget for grønnvasking og false advertising av forbukertilsynet her i norge så vil jeg si at troverdigheten til Hm er den som har blitt skadet mest utiver de hendelsene som har blitt omtalt om dem de siste årene av mediene. I nyere til har vi blant annet sett at hm har tatt ganske drastiske grep for og bygge opp troverdigheten deres for forbrukerene over hele verden. De har gjor dette ved og blant annet gjøre de mulig for forbukere og resrukulere klær. ved dette mener jeg at forbukere kan levere klær til hm slik at de kan lage et nytt plagg av de forbukeren sender inn til dem. litt sånn som ikea gjør med sine møbler. Dette bidra til forbukere kaster mindre klær og at vi for en mer bærekraftig verden i det lange løp forhåpentlig hvis.
litraturliste:
myklebost, I. t. (u.d.). forbrukertilsynet. Hentet 06 2019 fra nrk: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/forbrukertilsynet-refser-h_m-for-ulovlig-miljomarkedsforing-1.14578730